HACKVERTISING - #oversee_trends

Jak wyjść ze swoją reklamą poza ramy dotychczasowych kanałów komunikacji z konsumentami? Jak porzucić przeciętne metody zaistnienia w mediach? Odpowiedzią na te pytania jest hackvertising!

anonymous_wants_you.jpg


Jego pionierem jest Burger King, który użył tego terminu w kontekście nietypowego, kreatywnego podejścia do reklamy. Ujawnił on także 5 kroków, które ukazują, jak działa proces hackvertisingu.

WSKAZÓWKI

1. Wybierz hack

Marketingowiec musi podążać za tym, o czym się mówi i powiązać temat ze swoją marką. Musi być to jakaś sprawa społeczna, duże wydarzenie czy fenomen popkultury, który jest aktualny i bezpieczny dla marki.


2. Przestudiuj hack i stań się jego częścią

Trzeba dokładnie zgłębić temat, z którym chce się związać swoją markę. Znać całą historię, by mądrze wpleść w nią reklamę.

 

3. Stwórz plan

W trzecim kroku należy ustalić kiedy i gdzie ujawnić swoją kampanię. Jeśli spot ma być powiązany z wydarzeniem, trzeba zastanowić się, czy lepiej zaatakować przed, po, czy w trakcie imprezy.

 

4. Zadzwoń do prawników, ponieważ hakowanie nie jest w pełni legalne

Teraz czas na zastanawianie się, czy na pewno nam się opłaci taka kreatywna i zaskakująca kampania.

 

5. Uruchom kampanię

Należy rozmieścić kampanię i monitorować rozmowy toczące się wokół niej, by wiedzieć, w jaką stronę kontynuować potem strategię reklamową.

Burger King i neutralność internetu

Pionierem w tym trendzie stał się Burger King, który przeprowadził eksperyment społeczny nawiązujący sprzedażą swojej kanapki do wyjaśnienia niejasności związanych z neutralnością sieci internetowej w USA. Choć nie wszyscy rozumieli na czym dokładnie polega problem z siecią, nikomu nie podobało się, że musi dopłacać lub długo czekać na swoją kanapkę. Dzięki tej reklamie, konsumenci zrozumieli, że niesprawiedliwy jest tak zróżnicowany dostęp do internetu. Za pomocą Burger Kinga ludzie dotarli do Senatu USA, by zawalczyć o tę kwestię!

Jet.com i super miseczki

Innym doskonałym przykładem hackvertisingu jest sklep internetowy Jet.com, który przechytrzył internautów. Po Super Bowl, czyli niekwestionowanym święcie amerykańskiej reklamy, te najlepsze poszukiwane są w sieci. Jet postanowił umieścić na YouTube swój materiał o miseczkach („super bowls”), który pojawiał się po wyszukiwaniu najlepszych reklam wielkiego wydarzenia, jakim jest Super Bowl!

 

 Lifebuoy i higiena na festiwalu

Hackvertising może być wykorzystywany w bardzo zatłoczonym miejscu.  Lifebuoy, marka mydła, postanowiła zareklamować się na festiwalu Kumbh Mela, gdzie tłumnie przybywają wyznawcy hinduizmu, by się modlić. Firma umieściła na milionach tradycyjnych chlebków roti napis, przypominający o umyciu rąk przed jedzeniem. Nie ma chyba lepszego miejsca, by przypomnieć tak wielu ludziom o konieczności zachowania higieny osobistej.

 

Obserwując te pomysły i oglądając powstałe materiały, aż chce się inspirować i tworzyć równie spektakularne i ciekawe kampanie.

 

źródło: https://medium.com/datadriveninvestor/what-is-hackvertising-how-to-use-it-to-create-viral-marketing-campaigns-dd34a2f15a0

Michalina Antysiak