TOP 5 (styczeń/luty 2019) #OVERSEE_INSPIRATION

Wierzymy, że reklama nie tylko MOŻE, ale wręcz MUSI być sztuką. Nie taką napuszoną zamkniętą w gablotach przez duże SZ i nie mniejsze T. Powinna być sztuką dla nas. Taką która jest blisko ludzi, potrafi zmieniać świat i rzeczywistość. Wrośniętą w nasze życie.

TOP 5, to cotygodniowy przegląd najciekawszych filmów ze świata reklamy. Tylko tyle i aż tyle.

Chcemy Wam pokazać świat reklamy, który wart jest poznania. Świat, który dzieje się teraz - w tym momencie.

Dlatego wybieramy najlepsze naszym zdaniem reklamy - takie, które właśnie teraz są w emisji.

Zapraszamy na reklamy!

1. Boys Don't Cry | White Ribbon     

„Chłopaki nie płaczą”, „Bądź dużym chłopcem” to tylko przykładowe, mocno już zakorzenione w kulturze frazy, które towarzyszą wychowaniu młodych mężczyzn. Video „Boys Don’t Cry” pozwala śledzić kolejne etapy dorastania chłopca, który musi zmierzyć się z różnymi emocjami i pokonać stawiane przed nim wymagania. Twórcy ukazują, jak takie stereotypowe oczekiwania mogą wpłynąć na nieodpowiednie rozumienie i przeżywanie bycia mężczyzną. Jak toksyczny wpływ może mieć dzieciństwo, w którym mężczyźni nie mogą być wrażliwi i uczuciowi.

White Ribbon to organizacja, która rzuca wyzwanie tradycyjnej koncepcji męskości, dąży do równości płci, chce zahamować  przemoc wobec kobiet i dzieci. Ich video ma rozpocząć dyskusję, skąd bierze się toksyczna męskość i co to znaczy być mężczyzną.

2.  WHAT? THIS MOTEL IS BANNING VEGANS? | PETA

Jak weganie mogą utrudniać innym życie? Odpowiedź na to pytanie zawiera video wypuszczone tuż przed samymi walentynkami. W krótkich wywiadach ludzie skarżą się, że nie mogą normalnie funkcjonować, dlatego weganie nie mają wstępu do motelu. Okazuje się, że wszystkiemu winna jest ich nadmierna aktywność seksualna.

PETA, która od lat walczy o prawa zwierząt, publikując to ironiczne video stylizowane na film dokumentalny, chciała podkreślić, że rośliny, które możemy umieszczać na talerzu, są naturalnymi afrodyzjakami. Jeśli więc chodzi o wytrzymałość seksualną, weganie mogą mieć zdecydowaną przewagę nad smakoszami mięs.

3. Equal Pay Day 2019 | Zij-kant

Jak dziwacznych i niewdzięcznych prac chwytają się mężczyźni, którzy nie chcą siedzieć w domu z dziećmi? Na to pytanie odpowiada bardzo mocne i zaskakujące video.

 Jest to ironiczny głos w bardzo poważnej sprawie. W Belgii kobiety zarabiają średnio około 20% mniej niż mężczyźni. Jest to w dużej mierze spowodowane innym trybem pracy. Wiele kobiet, które mają małe dzieci, nie może pozwolić sobie na pracę na cały etat.  Klip zachęca, by dzielić się pracami domowymi i dzięki temu likwidować różnice w wynagrodzeniach.

4. Truth Project campaign | IICSA

Telewizyjna reklama uświadamia, że ofiary przemocy seksualnej powinny mieć głos. Independent Inquiry Child Sexual Abuse to brytyjska organizacja, której video ukazuje w przejmujący i bardzo prosty sposób ofiary molestowania, które nie miały nigdy okazji podzielić się swoimi przeżyciami. Twórcy podkreślają, że tacy ludzie są w naszej codzienności i mijamy ich codziennie na ulicach.

Organizacja zachęca do przedstawiania swoich historii telefonicznie, pisemnie lub osobiście. Dzięki nagłośnionej akcji, wiele osób zdecydowało się ujawnić. Dzięki rozliczeniu się z przeszłością, przyszłość może stać się bezpieczniejsza.

5. Shaving | SAAQ

Jak zwyczajne golenie może stać się prawdziwym problemem? Uzmysławia to video przygotowane przez SAAQ, czyli organizację zajmującą się bezpieczeństwem na drogach w Quebecku. Klip jest elementem kampanii, która edukuje, by nie korzystać z telefonu podczas prowadzenia samochodu.

Wypadek drogowy może przydarzyć się każdemu i każdy może spędzić resztę życia na wózku inwalidzkim. Krótka i wstrząsająca historia każe wybrać między pisaniem na telefonie, a prowadzeniem samochodu. Zdaje się to być wyborem, który może wpłynąć na całe nasze życie.

Michalina Antysiak